WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

BARNS 10 jaar

WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

10 tips voor een sterke start als ondernemer

ZORG VOOR EEN DUIDELIJKE VISIE EN EEN GOED PLAN – EN HOU JE ERAAN.

Slagen of mislukken van een beginnend bedrijf heeft te maken met goed weten welke koers je wilt varen, hoe je dit gaat aanpakken, en niet twijfelen aan de volgende stappen.

Hier zijn 10 essentiële dingen die je moet weten om een beginnende zaak met succes te leiden. Gebruik ze als checklijst: zitten je oorspronkelijke business plan en je huidige acties nog op hetzelfde spoor? Of moet je bijsturen op het vlak van visie, je markt, je product of je diensten?

1. BIED AAN WAT MEN WIL KOPEN, NIET ENKEL WAT JÌJ WILT VERKOPEN.

In plaats van een nieuw type sportschoen met de laatste nieuwe design en materialen te ontwerpen en te verkopen, richt je je beter op het verkopen van schoenen in het algemeen (een sector die zich al bewezen heeft – mensen kopen hele dagen schoenen), en focus je pas later op bvb. de niche van speciale sportschoenen.
Kortom: ‘t is beter een klein stukje te hebben van een grote bestaande markt, dan een heel groot stuk van géén markt.

2. ZORG DIRECT VOOR CASH FLOW.

Contant geld is de levensader van het zakendoen en is absoluut essentieel om de basisfunctionaliteiten van je bedrijf te voeden. Zoek dus meteen manieren om cashflow te genereren! Vraag voorschotten, geef korting bij onmiddellijke contante betaling, bied diensten aan met een maandelijks voorafbetaald ‘abonnement’.
Het gaat er vooral om de tijd tussen wat jij zelf moet betalen voor diensten of voorraden en je eigen inkomsten zo klein mogelijk te houden.
Kortom: als je manieren vindt om zoveel mogelijk op voorhand betaald te worden, zul je weinig of nooit last hebben van een geldkloof.

3. BLIJF VOORTDUREND ZOEKEN NAAR MANIEREN OM JE KOSTEN LAAG TE HOUDEN.

Het gaat er ‘m om te zorgen voor (uiteraard) positieve cash flow, wat betekent dat je meer geld moet binnenkrijgen dan dat je er uitgeeft. Hou daarvoor je kosten en uitgaven laag. Moet je je startup zaak nog inrichten? Koop geen splinternieuwe dingen – kijk voor tweedehands spullen. Kijk welke verkopers speciale voorwaarden aanbieden. Hou in de gaten hoe anderen voordelige deals sluiten, en doe hetzelfde!

4. OVERSCHAT ALTIJD JE KOSTEN, ONDERSCHAT STEEDS JE INKOMSTEN.

Het is geen uitzondering dat de uitgaven bij startups 30% hoger liggen dan oorspronkelijk ingeschat. Ook de inkomsten liggen veelal meer dan 30% lager dan gedacht. Daar moet je je uiteraard niet bij neerleggen – maak gebruik van deze wetenschap en investeer voldoende in verkoop en marketing. Wat ons brengt bij punt 5.

5. ZET FORS IN OP VERKOOP EN MARKETING.

Als je niks verkoopt, verdien je niks. Zo simpel is het. Je moet vanaf het begin weten hoe je leads binnenhaalt, converteert naar verkoop, en ervoor kunt zorgen dat men steeds opnieuw bij je koopt. Zorg zeker voor een klantopvolgingssysteem waar je marketing- en verkoopinspanningen kunt bijhouden.
Hou je niet bezig met het goed krijgen van je merk voor je leads begint te genereren. Zo begin je fout! Leads zijn ALTIJD belangrijker dan je merk.

6. ZOEK MANIEREN OM JE WINST EXPONENTIEEL TE VERHOGEN.

Dit zij de vijf regels die impact hebben op je winst:

  1. Zorg voor meer leads;
  2. Zet meer leads om in klanten;
  3. Verhoog het aantal keren dat bestaande klanten bij jou kopen;
  4. Verhoog je gemiddelde verkoopsprijs;
  5. Verhoog je winstmarges.

Beheers je die 5 regels (terwijl je je eigen kosten in de gaten houdt), dan heb je een succesvolle zaak.
Hou je je aan één van die vijf, terwijl je je kosten laag houdt, dan zal je meer winst zien. Kan je àlle vijf regels toepassen, dan wordt je zaak een hoogvlieger!

7. TEST EN MEET ALLES.

Wat je niet meet kan je niet verbeteren. Je kan niet weten of een bepaalde strategie werkt als je niet nauwgezet de resultaten bijhoudt en opvolgt. Zo kun je tijdig opsporen of een dure marketingcampagne wel de moeite waard was.

8. “MEER LEREN” BETEKENT “MEER VERDIENEN”.

Leer voortdurend bij over verkoop, marketing, en mogelijke verbeteringen van je operationeel werk. Pas alles wat je bijleert toe op jouw activiteiten en je zal zien dat dit vruchten zal afwerpen voor het succes van je zaak!

9. GEEF GEEN KORTING. BIED TOEGEVOEGDE WAARDE AAN IN DE PLAATS.

Korting geven betekent rechtstreeks geld uit je zakken, minder basiswinst. In de plaats daarvan, doe voorstellen die een toegevoegde waarde zijn voor de producten of diensten die je aanbiedt. Kleine extra’s zorgen ervoor dat je product of dienst nòg beter worden, en zorgen meteen voor goodwill en mond-tot-mond reclame bij je klanten!

10. ZORG VOOR EEN COACH.

Beschik je niet over een professionele business coach die je begeleidt bij de eerste stappen van je business? Probeer toch een ‘buitenstaander’ te vinden waarop je kunt vertrouwen voor kleine, praktische handelsadviezen, iemand die controleert of je je resultaten haalt.
We denken te vaak dat wij alleen alle antwoorden hebben en zelf wel weten hoe de dingen aangepakt moeten worden. Een ander paar ogen ziet echter soms sneller wat goed is en wat fout. Hou daar rekening mee.

Oorspronkelijk artikel door Brad Sugars.

BARNS Kortrijk Blogpost header

Peter Verschuere: BARNS Kortrijk - website, eShop, webshop, foto, nieuwsbriefPeter Verschuere is specialist in Wordpress websites en webshops.

Het hoofddoel van BARNS: helpen van kleine handelszaken bij het bouwen van een overtuigende aanwezigheid op het internet.