VERHOOG JE ZICHTBAARHEID MET ONLINE MARKETING!
Wanneer je een starter bent is een van je grootste zorgen het verkrijgen van zoveel mogelijk aandacht voor je nieuwe zaak. Hier kan online marketing een heel belangrijke rol in spelen. Hou geen passieve website op internet die nooit verandert. Internet is zo diep in de samenleving doorgedrongen dat elke kleinhandelaar de mogelijkheden van internet marketing op zijn minst zou moeten onderzoeken.
WAAROM IS DIT INTERESSANT VOOR MIJ ALS KLEINE ONDERNEMER?
- Momenteel koopt 46 % van de Belgen online producten, goederen of diensten aan. Meer dan 95 % geeft aan hierover heel tevreden te zijn. En bijna 90 % van de ondervraagden zegt dat ze dit in de toekomst zeker zullen blijven doen.
- Het internet is dan ook voor 80% van de Belgen vlot bereikbaar. Surfsnelheden worden ook steeds hoger.
- Naast je fysieke winkel kan je het internet inschakelen als extra verkoopkanaal via je webwinkel.
- Kleinhandel krijgt steeds meer concurrentie van webwinkels.
- Consumenten gaan steeds meer eerst online informeren voor ze beslissen om goederen of diensten aan te kopen.
- Bovenal: internetkosten zijn laag, én je acties zijn meetbaar. Meten is weten!
Probeer dus in dit veranderende consumentenlandschap meer verkoop te genereren via online kanalen. Hier zijn tien bruikbare internet marketing tips:
1. VERSTUUR PERSBERICHTEN
Dit is een van de snelste manieren om het bestaan van uw winkel en producten te verspreiden. De overvloed aan online nieuwsdistributie maakt het nu gemakkelijker dan ooit voor kleinhandelaars om nieuwe productlijnen, speciale evenementen en ander winkelnieuws aan te kondigen. Enkele gratis persdiensten zijn Persbericht.nu,onlinepersbericht.com en de Online Press Release van Belga.
2. BIED ‘PRODUCT FEEDS’ AAN
Winkeliers die producten online verkopen moeten hiervan zeker gebruik maken om een breder publiek te bereiken. Een ‘product feed’ is een bestand gegenereerd uit uw webwinkel, dat productdetails zoals foto’s, beschrijvingen, prijzen en zelfs promoties opsomt. Product feeds worden dan gebruikt door websites die winkels met elkaar vergelijken, door zoekmachines en zijn ook beschikbaar voor klanten die feedreaders gebruiken.
Neem maar eens een kijkje op Google Base, een nieuwe dienst met mogelijkheden.
3. DEEL UW KENNIS
Als winkelier kan je er op verschillende manieren voor zorgen dat men je gaat zien als een autoriteit binnen een bepaald domein: organiseer lessen, seminars of workshops in je winkel, of geef je op als lesgever van cursussen in een vormingsinstituut. Verkoop je via internet? Zorg voor bekendheid door het schrijven van gratis beschikbare -interessante- informatie (artikel marketing).
4. MAAK EEN NIEUWSBRIEF
Door nieuwsbrieven en e-mail marketing blijf je in contact met de klanten die je in je winkel of op je website gekregen hebt. Het kost veel moeite om een klant voor je te winnen – dus waarom zou je ze laten gaan zonder het aanbieden van een manier om in contact te blijven?
5. ZORG VOOR BEKENDHEID VAN JE WEBSITE
Veel mensen denken dat na het online plaatsen van hun nieuwe website daarmee de kous af is. Neen. Uiteraard is een goeie nieuwe site een heel belangrijke eerste stap voor online marketing, maar vergeet niet dat je site gevonden moet worden!
Zorg ervoor dat je site geoptimaliseerd is voor Google, ga op zoek naar gespecialiseerde link-diensten waar je je business informatie en een link naar je website kunt achterlaten. Daardoor stijgt niet alleen de populariteit van je site, maar kan je ook een heel doelgericht verkeer naar je winkel genereren. Andere diensten dan Google zijn Bing, Open directory, Yahoo! en Ask.
6. ZORG ERVOOR DAT JE WEBSITE LOKAAL GEKEND IS
Google, Yahoo, Superpages en andere zoekmachines bieden tools aan voor lokale shoppers om jouw handelszaak makkelijker te vinden, je openingsuren of zelfs kortingsbonnen te vinden. Maak zeker gebruik van de mogelijkheid om je winkel online te kunnen bezoeken!
7. CREËER JE EIGEN RECLAMEBOODSCHAP
Heb je ooit al betaald voor een advertentie in de lokale krant, dan zal je weten hoe nutteloos marketing zonder een woordje uitleg of visuele prikkels kan zijn. Langs de andere kant kunnen radio en televisie marketing dan weer te duur zijn voor jouw beurs – maar er is een andere optie: videomarketing biedt een kleinhandel de mogelijkheid om een groot publiek te bereiken tegen een lage kost. In tegenstelling tot traditionele marketing, kan je met een goed doordacht online filmpje van je handelszaak of merk een bijzonder hoge ROI genereren!
8. MAAK GEBRUIK VAN SOCIAL MEDIA KANALEN
Afhankelijk van je doelpubliek kunnen sociale mediakanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn een grote hulp zijn bij het verkopen van je producten of diensten. Gebruik ze om ‘feeling’ te hebben over wat leeft onder je klanten, stuur aankondigingen rond, beschrijf nieuwe aanbiedingen, zet promoties in de verf! En bovenal: communiceer met je potentiële klanten, reageer op vragen en suggesties — succes verzekerd.
9. BIED EEN PARTNER (‘AFFILIATE’) PROGRAMMA AAN
Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen – abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd. Affiliates kunnen dit bewerkstelligen door advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van de adverteerder.
10. SCHENK IETS WEG
Shoppers houden ervan iets gratis te krijgen. Jij als handelaar weet dit ongetwijfeld. Freebies en giveaways worden al decennia gebruikt als marketing tools. Balpennen met de bedrijfsnaam en boodschappentassen met het winkellogo zijn zo normaal geworden dat we ze niet eens meer zien als marketing artikelen. Helaas kosten die dingen ook geld (en soms veel).
Niet alle geschenkjes moeten heel duur zijn. Een groot voordeel van online marketing is de mogelijkheid om snel en eenvoudig wedstrijden te organiseren, of kortingbons, productstaaltjes en zelfs waardevolle zaken als promotionele relatiegeschenken aan te bieden.
…maar bovenal, zorg dat je een aangename, moderne, informatieve website hebt waar bezoekers makkelijk hun weg in vinden.
Spreek eens af met BARNS 🙂