WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

BARNS 10 jaar

WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

50 tinten marketing voor kleine zelfstandigen

Kleine zelfstandigen zijn meestal zodanig bezig met de dagelijkse activiteiten van hun handelszaak dat ze weinig tijd hebben om te brainstormen rond nieuwe marketing ideeën of frisse promotionele acties. Sommige zelfstandigen maken zich zorgen voor de marketingkosten, anderen vinden het bezig zijn met marketing te tijdrovend. Maar hoe kunnen mogelijke klanten je vinden als je niet laat weten wie je bent en wat je verkoopt?

HIER ZIJN 50 MARKETING IDEETJES VOOR KLEINE ONDERNEMINGEN:

  1. Bied je klanten een hippe kalender aan met naam en adres van je bedrijf erop.
  2. Druk de producten of diensten die je aanbiedt op de achterkant van je visitekaartjes.
  3. Zorg dat je altijd visitekaartjes bij je hebt. Verspreid ze zoveel mogelijk. Vraag toelating om er achter te laten op plaatsen waar je doelpubliek veel komt.
  4. Word lid van een handelsorganisatie die jouw belangen behartigt.
  5. Maak een formulier voor een interessante product- of cadeaubon. Gebruik het invulformulier om e-mail adressen van je klanten te verzamelen.
  6. Ontwerp een brochure van de diensten die je zaak aanbiedt.
  7. Plan seminaries (bvb halfjaarlijks) met nuttige “how-to” onderwerpen gerelateerd aan je business.
  8. Vind een slogan voor je zaak en gebruik die overal (briefhoofd, e-mails, facturen…)
  9. Ontwikkel een heldere website die je producten, diensten en locatie etaleert. Gebruik een opvallende URL en neem die op in al je marketing materiaal.
  10. Integreer klantengetuigenissen in je drukwerk.
  11. Profileer jezelf als expert door artikels of tips te schrijven over onderwerpen uit jouw business.
  12. Zorg ervoor dat je verschijnt in de lokale krant of andere publicaties.
  13. Organiseer een bijeenkomst na de werkuren voor je werknemers en hun vrienden/familieleden.
  14. Deel gratis T-shirts met je logo uit aan je werknemers.
  15. Verspreid zoveel mogelijk (nuttige) persberichten.
  16. Organiseer een jaarlijkse prijsuitreiking en maak er publiciteit rond.
  17. Denk na over een eigen spot/show over je specialiteit voor op je lokale TV station.
  18. Stel een persmap samen en hou de inhoud actueel.
  19. Gebruik een antwoordapparaat of voicemail systeem om oproepen buiten de uren op te vangen. Zorg dat je in je bericht je openingsuren, locatie en website vermeldt.
  20. Maak je lid van een kamer van koophandel, waar je kan netwerken met zaakvoerders uit de streek.
  21. Hou opendeurdagen. Nodig beleidsvoerders en de pers uit.
  22. Zorg voor een herkenbaar telefoonnummer.
  23. Plaats advertenties in publicaties die door jouw doelpubliek gelezen worden.
  24. Deel leuke producten uit zoals pennen, muismatten of bekers met het logo van je winkel.
  25. Adverteer in creatieve plaatsen zoals parkbanken, bussen en populaire websites.
  26. Verbeter de signalisatie naar en aanduidingen op je bedrijfsgebouw.
  27. Schrijf je in voor een stand op een beurs of expo waar je doelpubliek op af komt.
  28. Geef lezingen of doe mee aan een job-infodag op een hogeschool.
  29. Sponsor acties in je buurt waardoor je handelszaak in het oog springt.
  30. Bied je diensten of producten aan voor een liefdadigheidsevenement of een veiling.
  31. Zet een advertentie in de Gouden Gids in de rubrieken gerelateerd met jouw activiteiten.
  32. Steek een stuk van je tijd in hulp aan non-profit organisaties.
  33. Stel een getrouwheidsprogramma op om bestaande klanten te belonen.
  34. Creëer een regelmatige opt-in e-newsletter voor je klanten met specials, tips en andere nuttige informatie.
  35. Verzend handgeschreven bedankingen naar belangrijke klanten bij elke mogelijkheid die je krijgt.
  36. Gebruik kleurige enveloppen en creatieve briefhoofden bij briefwisseling.
  37. Heb je een verkoopruimte? Toon productdemo’s en videos tijdens de openingsuren.
  38. Boek een bekende persoon voor een evenement in je winkel. Gebruik mensen uit uw industrie, of televisiepersoonlijkheden, of lokale auteurs.
  39. Zorg voor etalages buiten je eigen winkel. Luchthavens, ziekenhuizen, grote kantoorgebouwen hebben vaak toonruimtes die ze verhuren aan lokale ondernemingen.
  40. Werk samen met niet-concurrerende bedrijven in jouw buurt en bied een pakket aan (met korting).
  41. Kies de rustigste dag van de week uit om een één-dag verkoop te houden.
  42. Zorg voor een gezellige, verwelkomende wachtruimte voor je klanten.
  43. Voorzie een extra klantentraining voor je werknemers.
  44. Abonneer je op nieuwsbrieven of online discussiegroepen binnen je domein.
  45. Verhuur indien mogelijk je locatie aan andere groepen als vergaderruimte.
  46. Maak een leuke,unieke pin (rond je product of dienst) die men kan dragen op de kleding tijdens bijeenkomsten.
  47. Plaats een goede klant in de kijker als “Klant van de Maand”. Maak een klein verslag over die klant om te sturen naar een lokale krant. Zorg er zeker voor dat die klant een kopie krijgt, en kader het artikel in om in je winkel te hangen.
  48. Bundel minder verkopende artikels met verwante (beter verkopende) artikels en bied ze aan als een “speciaal pakket”.
  49. Start een blog. Schrijf over je bedrijfsbezigheden, diensten, evenementen.
  50. Bied je klanten kortingen aan voor elke verwijzing naar jouw handelszaak die zij geven.

Marketing werkt het best bij meerdere acties tegelijk. Optimaliseer de bovengenoemde inspanningen met bijkomende signalisatie, advertenties in kranten, uithangborden, radio spotjes.

Focus bij elke marketingactie op joùw doelpubliek. Als je boodschap niet bij de -voor jou- juiste persoon terechtkomt, is het de moeite niet waard.

Vertaling uit het Engels van 50 Marketing Ideas for Retailers.

BARNS Kortrijk Blogpost header

Peter Verschuere: BARNS Kortrijk - website, eShop, webshop, foto, nieuwsbriefPeter Verschuere is specialist in Wordpress websites en webshops.

Het hoofddoel van BARNS: helpen van kleine handelszaken bij het bouwen van een overtuigende aanwezigheid op het internet.