Je wilt beginnen als zelfstandige designer, ontwikkelaar, copywriter of marketeer? Cool! Het is heerlijk om freelancer te zijn. Je hebt alle vrijheid van de wereld. Zo bepaal je waar, waaraan en wanneer je werkt. Het hebben van deze vrijheid betekent dat je keuzes mag maken. Maar het betekent ook dat je verantwoordelijkheden moet nemen. Er komen immers een aantal zaken kijken bij freelancen: hoe start je je bedrijf, hoe werf je klanten, hoe ga je om met contracten, betalingen, en met minder leuke dingen zoals: niet betalende klanten, belasting, pensioen en verzekeringen. En wat als je een week geen werk hebt?
Ikzelf met BARNS hou me als freelancer steevast aan volgende tien gouden regels:
1. Doe werk dat bij je past, focus op werk dat je ligt.
Loop niet in de val van “alles aan te pakken”. Ja, ik heb kennis van brochure-ontwerp. Ja, ik kan ook tekstjes schrijven en desnoods marketing campagnes op poten zetten. Natuurlijk kan ik een stukje komen filmen en een video van 5 minuten in elkaar boksen. Kortom, weet hebben van vele vakgebieden is prima, maar concentreer je op één of twee domeinen waarvan je weet: dit doe ik liefst, en hier word ik specialist in.
2. Blijf altijd eerlijk.
Het is verleidelijk: reken extra voor dit, doe een schepje bovenop die opdracht. Doe dit niet. Gebruik een duidelijk prestatie-registratiesysteem (zoals Toggl) en hou je consequent aan je tarieven. Je klant zal je transparantie in prijzen en prestaties zeker appreciëren, wat vertrouwen schept, én uiteindelijk meer en leuker werk aanbrengt!
3. Toon lef en straal kracht en imago uit.
Waarin onderscheid je je van je concurrenten? Val op in je branche. Wat is de reden dat mensen juist bij jou willen komen voor een dienst of product? Zorg er altijd voor dat je je unieke aspecten in de verf zet in je communicatie met mensen. Zorg voor een degelijke website (BARNS kan je helpen:), zorg voor een tof logo, verstuur verzorgde nieuwsbrieven, presenteer je projecten met trots.
4. Hou je financiële administratie op orde.
Neem desnoods iemand onder de arm die dit voor jou doet (tip: ann [at] barns.be kan helpen:) Natuurlijk staat daar een kostenplaatje tegenover, maar het levert je uiteindelijk in verhouding meer geld en gemak op. Met name voor starters gelden speciale voordeelregelingen.
5. Kom je beloftes na.
Heb je beloofd iets af te werken tegen volgende week? Doen. Voel je dat het niet zal lukken door een of ander obstakel? Laat het meteen weten en stel een alternatief voor. Je klant is ook een mens en zal je proactiviteit waarderen.
6. Presenteer steeds kort en bondig wat je aanbiedt.
Geen lange vertellingen en ingewikkelde zinnen doorspekt van technisch vakjargon. Gewoon in 2 woorden laten weten wat je je klant kunt aanbieden, hoe je kunt helpen.
7. Gedraag je proactief. Denk mee en blijf werk creëren.
Stel je in de plaats van je klant en denk mee welke van de diensten die je aanbiedt misschien ook nuttig kunnen zijn om de marktpositie van je klant te verbeteren.
8. Bouw een netwerk van kwalitatieve mensen om je heen.
De laatste jaren heb ik een mooi netwerk opgebouwd van verschillende freelancers en vakgenoten in loondienst. Door dit netwerk ben ik nu continu aan het werk. Ik krijg zelfs zoveel opdrachten dat ik ze regelmatig met gesloten beurzen doorschuif binnen mijn netwerk, wat zorgt voor een stevige band, vertrouwen, en uitzicht op alweer nieuwe opportuniteiten.
9. Zorg voor een financiële buffer.
Leg een financiële buffer aan van 6 maanden. Dit betekent: voor een periode van 6 maanden kan je kan al jouw uitgaven betalen zonder inkomsten. Bij een financiële tegenslag geeft zo’n buffer een zekere gemoedsrust om rustig de problemen op te lossen.
10. Bepaal jouw ideale balans tussen werk als freelancer en privé.
Als freelancer is het soms echt lastig om een goede balans tussen werk en privé te vinden. Er is namelijk áltijd wel iets te doen en dan vind ik het vaak te leuk om het te laten liggen. Toch is een goede balans tussen werk en privé van groot belang, zeker met een gezin. Daarom: begin met het vaststellen van doelen, zorg voor een overzicht (een plan), bijvoorbeeld via TeamWeek, durf ook NEEN te zeggen, en plan ook gericht tijd in voor jezelf en je gezin!