WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

26 / 06
2019

WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

Is het internet iets voor kleine ondernemers?

Ja!

Grote bedrijven en multinationals maken al lang gebruik van online marketing (ze hebben uiteraard ook een ander niveau van marketingbudgetten), maar in een tijdperk waar consumenten altijd online zijn, mogen kleine en lokale ondernemers zeker niet achterblijven! Zes tips om ook op de online marketing kar te springen:

1. Zorg voor een aantrekkelijke, moderne website

Deze moet de basis vormen van je online marketingstrategie. Heb je er nog geen? Maak meteen een afspraak. En wees niet bang: dit is helemaal niet zo duur als je denkt! Heb je er wel al een? Hou die voortdurend up-to-date (ook technisch), verbeter waar mogelijk, bouw ‘m steeds verder uit. Vier belangrijke details:

  • Voer dus regelmatig nieuwe inhoud toe en vraag statistieken van je website op via Google Analytics.
  • Zorg dat je inhoud effectief gaat over hetgeen je potentiële klanten interesseert. Zorg voor goeie trefwoorden – Google gebruikt die immers om je site hoog te doen scoren in de zoekranglijsten.
  • Zorg dat je contactinformatie makkelijk terug te vinden is. Best ook nog eens in een header en/of de footer van elke pagina.
  • Besteed zorg aan het uitzicht van je site: mooi en professioneel straalt kwaliteit uit! Doe liefst beroep op een professionele webbouwer.

2. Voorzie nog meer budget voor online marketing

Pas op, offline marketing blijft belangrijk (folders, advertenties, events…) maar voorzie ook een groot stuk van je budget voor online marketing. Uiteraard hou je je return-on-investment in de gaten, maar wees bereid om ook een stuk flexibel te investeren in online experimenten.

3. Zorg ervoor dat je in online bedrijvengidsen staat

Niet alleen scoren in Google is belangrijk, er zijn tal van online bedrijvengidsen waar je in wil verschijnen. De Gouden Gids en Yelp zijn er twee van, maar er bestaan er natuurlijk veel meer. Een kleine zoektocht bij Google op “lokale bedrijven” levert tal van bedrijvengidsen op waarin je mogelijk wil verschijnen. In en rond Kortrijk is dat bijvoorbeeld de Kortrijkse Bedrijvengids.

4. Zorg dat je website ‘mobiel’ is

Mobiel is de toekomst. Is je website nog niet geoptimaliseerd voor mobiel? Breng daar dan verandering in, en zorg ervoor dat je website een ‘responsive design’ meekrijgt. Extra belangrijk op een mobiele website zijn je contactgegevens en openingsuren, zorg ervoor dat die heel snel en gemakkelijk te vinden zijn vanop een smartphone of tablet.

5. Volg wat er online over je gezegd wordt

Veel kleine ondernemingen staan er niet bij stil, maar de kans is groot dat er online van alles gezegd en geschreven wordt over je bedrijf. Monitor wat er allemaal over je geschreven wordt. Dat kan je doen via Google Alerts, en door ‘review sites’ (sites die reacties publiceren) binnen jouw sector in het oog te houden. Vermijd negatieve reacties door het bieden van een uitstekende service! Schrijft er toch iemand een negatieve review over jouw bedrijf, laat je daar dan niet door van de wijs brengen. Vergeet ook niet om tevreden klanten te stimuleren een reactie te schrijven.

6. Social media voor lokale bedrijven

Sociale media kunnen voor lokale kleine ondernemers een grote meerwaarde zijn. Er bestaan tal van voorbeelden van kleine bedrijven die sociale media op een zeer efficiënte manier inzetten voor het uitbouwen van duurzame relaties met de klant. Bepaal welke sociale media kanalen (Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest…) voor jouw bedrijf het beste werken, en werk een sociale media strategie uit.