Kleine ondernemers raken vaak ontmoedigd door een schijnbaar eindeloze lijst met taken om hun website te beheren. Er lijkt altijd zòveel te doen, maar er kan geen tijd voor vrijgemaakt worden. Een goeie website is nochtans ZO belangrijk…
Wil je een nuttige website die zorgt voor meer geïnteresseerden en meer verkoop? Bekijk even je huidige site (of je plannen om er een te hebben) en stel jezelf de volgende acht vragen:
#1 Heeft je website een professionele look?
Je site moet er ab-so-luut professioneel uit zien. Geen felgekleurd blad met teveel verschillende lettertypes, gekartelde afbeeldingen die ergens uit een boekje gescand zijn, een halfslachtig logo en een tekst die nergens toe leidt. Daarmee straal je geen vertrouwen en kwaliteit uit! Tenzij je zelf een ervaren web designer bent, laat je het bouwen van een vlotte, moderne website best over aan iemand die het vak kent.
#2 Biedt je website ‘echte’ inhoud aan?
Géén verkoopspraatjes. Mensen die je site bezoeken zijn immers al geïnteresseerd. Wat ze zoeken, is concrete informatie over de diensten en producten die je aanbiedt. Zorg dus voor relevante inhoud die meerwaarde biedt aan je bezoeker. Ben je boekhouder? Geef tips omtrent besparen op belastingen. Verkoop je tegels? Naast details over je assortiment kan je ook installatietips aanbieden.
#3 Kan men jou makkelijk bereiken via je website?
Het is onontbeerlijk om op je site een pagina te hebben waar al je coördinaten op staan: relevante adressen, telefoonnummers, e-mails. Zorg voor een persoonlijk e-mail adres (dus geen info@ of webmaster@ …)
Nog beter is je contactinformatie voorzien op élke pagina van je site (onderaan bvb).
#4 Heb je een e-commerce site? Voorzie je voldoende online betaalopties?
Spreekt voor zich: als je wilt dat men je goederen online koopt, dan maak je ’t de koper gemakkelijk. Investeer in een goede betaalmodule – zorg er zeker voor dat je betaling via kredietkaart en bvb PayPal aanbiedt. De tijd van uitprinten en cheques is voorbij. Zoek je een gespecialiseerde e-commerce partner in de streek rond Kortrijk? Contacteer BARNS 🙂
#5 Verkoop je producten of diensten online? Houdt je website rekening met de veiligheid van je bezoeker?
Klanten zijn altijd bezorgd wat er gebeurt met hun persoonlijke data (kredietkaart nummers bvb). Zorg vooreerst voor gepaste e-commerce beveiliging (zoals SSL). Informeer ook je klanten: toon je veiligheidscertificaten, zorg voor een pagina die mogelijke vragen rond veiligheid beantwoordt.
#6 Zijn de pagina’s van je website geoptimaliseerd voor zoekmachines (zoals Google)?
SEO (Search Engine Optimization) zorgt ervoor dat je websitepagina’s hoog scoren wanneer iemand jouw product of dienst zoekt. Gevonden worden is uiteraard bijzonder belangrijk! Gebruik in je pagina’s kernwoorden en paragrafen die precies beschrijven wat je echt wilt zeggen. Een professionele webdesigner kan je daarbij helpen.
#7 Eraan gedacht om je website manueel aan te bieden aan de zoekmachines?
De zoekmachines laten voortdurend automatische ‘spiders’ los op het web om nieuwe en aangepaste inhoud te verzamelen. Maar doordat er miljoenen online pagina’s zijn, heeft het niet veel zin gewoon je site te publiceren en te wachten tot een ‘spider’ die vindt en indexeert. Het is beter even de tijd te nemen (of iemand te betalen voor zijn tijd) om je webpagina’s manueel aan te bieden aan een selectie van de belangrijkste zoekmachines (zoals Google, Yahoo, Bing en Ask). Hier een artikel dat dit proces beschrijft (Engels).
#8 Wordt je website gehost (beheerd) op een aangepast platform?
Het is aantrekkelijk om gebruik te maken van providers die gratis of heel goedkope webruimte aanbieden. Die kunnen echter heel wat problemen veroorzaken zoals langdurige uitval of grote vertragingen. Veel bezoekers vinden het ook niet professioneel als ze zien dat je gebruik maakt van zo’n providers. Een kwalitatieve website vraagt om een kwalitatieve webhosting service.
Besluit: zorg voor een degelijke website die werkt.
Vergeet niet wat het doel van een website is (zeker voor een kleine ondernemer): mogelijke klanten toegang verlenen tot je onderneming en inzicht geven in joùw manier van werken, en ze ervan overtuigen dat jìj de geschikte business partner bent voor hen.
Als je op alle acht vragen hierboven “Ja” kan antwoorden, dan heb je een website die doel zal treffen!