WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

26 / 06
2019

WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

5 tips om computerproblemen te voorkomen

COMPUTERS: EEN HEEL GEDOE EN TIJDVERLIES?

Vele kleine handelszaken kennen de situatie: desktop, laptop, printer, eventueel iPad: allemaal noodzakelijk voor een vlotte administratie, maar o wee als er iets fout loopt. Met onderstaande tips kunnen kleine ondernemers snel en eenvoudig de meeste computerproblemen voorkomen.

1. ZORG VOOR EEN ONLINE BACKUP

Veel mensen maken nooit of zelden een backup van kritische informatie. Bij een systeemcrash, brand of inbraak lopen zij het risico om waardevolle informatie te verliezen, met alle gevolgen van dien. Maar ook ondernemers die hun backups bijvoorbeeld opslaan op een externe harddisk in dezelfde ruimte als de laptop of pc lopen dit risico! En dat terwijl het maken van een veilige backup nog nooit zo eenvoudig was als tegenwoordig. Er zijn diverse online backupmogelijkheden waarbij bedrijfskritische informatie automatisch wordt opgeslagen in een goed beveiligd datacenter. Voorbeelden zijn: Google Drive, iCloud, Dropbox, LiveDrive, iBackup, GoDaddy Backup.

2. INSTALLEER EEN BETAALDE VIRUSSCAN

Vele kleine ondernemingen maken net als consumenten gebruik van de gratis beschikbare virusscans. Deze scans speuren veelal puur op virussen en laten daarbij malware en spyware buiten beschouwing. Zo lopen ondernemers het gevaar dat ze onbewust gevoelige informatie zoals creditcardgegevens delen met hackers. Een betaalde virusscanner met firewall beschermt hier wel tegen en is echt een must voor de bescherming van zakelijke informatie. Voorbeelden: McAfee, Norton Symantec, Kaspersky, G-Data.

3. VOER SOFTWARE UPDATES STEEDS UIT

Besturingssystemen, webbrowsers en programma’s vragen regelmatig om de nieuwste versie of service patch te installeren. Stel dit niet te lang uit en update je systemen. De updates zorgen er vaak voor dat je pc en daarmee je informatie beter beveiligd is tegen virussen en andere malware. En terloops even melden: Windows XP en Internet Explorer 6 of 7 worden nu écht wel niet meer ondersteund. Investeer in een update!

4. SYNCHRONISEER JE DATA

Smartphone, tablet, laptop: ondernemers kunnen tegenwoordig altijd en overal werken. Door het gebruik van verschillende devices worden ook afspraken en gegevens op verschillende plaatsen opgeslagen. Het gebeurt regelmatig dat afspraken of contactgegevens tijdens het synchroniseren worden weggeschreven in plaats van bijgewerkt. Door te zorgen voor een centraal bestand waarin alle informatie wordt verwerkt én door het up-to-date houden van software, voorkom je problemen tijdens het synchroniseren. Voorbeelden: Dropbox, Google Drive.

5. REVISEER JE TOESTELLEN JAARLIJKS

Iedereen zou één keer per jaar zijn systeem moeten (laten) opschonen. Bij het downloaden van een programma wordt vaak allerlei software geïnstalleerd die de meeste ondernemers nooit zullen gebruiken. Verwijder deze randsoftware en oude programma’s die nooit meer gebruikt worden en voorkom zo de frustraties over een trage computer. Kan je dit niet zelf? Contacteer een computerexpert.