WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

23 / 07
2019

WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

SEO voor je website: wat is dat?

SEO is een Engelse term en betekent “search engine optimization“, wat neerkomt op “je website optimaliseren om uiteindelijk hoger te scoren in de Google zoekresultaten”.

Is er een manier om altijd op nummer 1 te staan in Google?

Neen. Niemand is DE nummer 1 in de Google lijsten. Het bovenaan staan hangt af van het zoekwoord dat men intikt, en van de zoekmachine die men gebruikt. Zo staat op dit moment www.fieneke-koffiehuis.be bovenaan als ik zoek naar “koffiehuis” op google.be en nl.wikipedia.org/wiki/Koffiehuis als ik datzelfde woord zoek op google.com.  Als ik “koffie drinken” zoek, staat een artikel uit dokterdokter.nl (“De voordelen van dagelijks koffie drinken“) bovenaan.
Er is dus geen nummer één in Google, enkel een nummer één per zoekopdracht  (en zelfs per Google zoeklocatie (.be, .nl, .com…)).

Belangrijkste SEO-tip: alles draait om de inhoud van je site

Zoek je bijvoorbeeld op “aquarium kopen”, dan verwacht je sites te zien waarop je een aquarium en toebehoren kunt kopen.
Vertaald naar je eigen website: voor je vastlegt met welke zoekwoorden je hoog wilt scoren bij Google, bedenk eerst in welke mate deze echt te maken hebben met je site. Gaat het in je site effectief over deze onderwerpen?
Optimalisatie voor Google is geen project dat eenmalig kan worden uitbesteed. Natuurlijk zijn er vele technische punten aan de website die verbeterd kunnen worden. Het is daarom zeker een goed idee uw websitebouwer hier naar te laten kijken, maar dit is slechts een onderdeel van het proces. Zoals daarnet vermeld, beloont Google alleen de websites die ook écht over een gezocht onderwerp gaan. Wil je dus hoog gevonden worden op bepaalde zoekwoorden, dan moeten er op jouw website ook daadwerkelijke teksten over staan. Een begin is om alle pagina’s te overlopen en te kijken of ze over de onderwerpen gaan die voor u belangrijk zijn om op te scoren. Zorg voor treffende titels. Gebruik de gewenste zoektermen meermaals in je teksten en zorg dat andere websites naar jouw onderwerpen verwijzen. Daarnaast is het heel waardevol ook op regelmatige basis nieuwsartikelen en blogs over je onderwerpen te publiceren. Dat hoeven geen ellenlange verhalen te zijn – zorg er gewoon voor dat de inhoud informatief en to-the-point is.

SEO is een continu proces

Als je website voldoende én relevante inhoud bevat, kan je vrij snel hoger gaan scoren in de Google zoekresultaten. Indien je in een niet te competitieve markt zit, kan je zelfs op korte termijn in de top-5 resultaten terechtkomen, wat een flinke boost in verkeer naar jouw website kan betekenen!
MAAR… ook je concurrenten leren met SEO omgaan, en er zijn maar vijf plaatsen in de top-5 van het door jou gewenste zoek-onderwerp. Zodra je dus stopt met aandacht te hebben voor SEO, en je concurrent blijft zich inspannen, zak je onvermijdelijk in de ranglijsten.

SEO is dus een voortdurende strijd om geactualiseerde, heldere, relevante informatie te bieden over onderwerpen waarvan jij als expert bekend wilt staan.
Indien goed uitgevoerd, zéker de tijd en moeite waard!