Met e-mailcampagnes wil je je lezers ervan overtuigen dat het voor hen nuttig is om verder te klikken naar een bepaalde pagina, waar ze dan iets krijgen, of kunnen bestellen, of (voor hen) interessante details kunnen lezen. In de volle inbox van ontvangers moet je dus de aandacht zien te vestigen op jouw e-mailcampagne. Hier zijn vijf tips waar je best rekening mee houdt om het rendement van je e-mailcampagnes te verhogen.
1. Zorg dat je nieuwsbrief zeker (en slechts) 1 call-to-action heeft.
Een call-to-action is een oproep naar de lezer om iets te ondernemen, meestal een duidelijke knop met een vrij dwingende boodschap, zoals “Bestel nu!”, “Bekijk de aanbiedingen”, “Registreer je gratis”.
Zonder call-to-action is het moeilijk de impact van je nieuwsbrief te meten – met call-to-action kun je opsporen hoeveel mensen (en wie) doorgeklikt heeft.
Zorg ook voor slechts één call-to-action! Met teveel keuzes, zal de lezer beginnen twijfelen. Met slechts één actie, kan jij ook makkelijker de inhoud van de nieuwsbrief focussen op één onderwerp.
2. Maak je nieuwsbrief geschikt voor mobiele lezers
Steeds meer mensen lezen hun nieuwsbrieven op smartphone of tablet, wat betekent dat ze schuiven en klikken met hun vinger. Maak dus gebruik van grote en duidelijke call-to-action knoppen. Ook grote letters met voldoende plaats tussen de regels zijn steeds aangenaam om te lezen op mobiele toestellen.
Doe je dat niet, dan creëer je de indruk dat je bedrijf niet mee is met de laatste trends.
3. Zorg ervoor dat je lezer meteen weet wie je bent
Gebruik daarvoor een herkenbare naam en e-mailadres in het “Van:” -veld. Mensen zijn de dag van vandaag immers erg op hun hoede welke mails er binnenkomen. Het is daarom bijvoorbeeld interessant om je eigen naam, samen met je bedrijfsnaam te gebruiken als afzender.
Zorg er zeker ook voor dat je afzender e-mailadres een geldig, werkend adres is, zodat je lezer ook kan antwoorden, zonder bericht te krijgen dat dit adres niet bestaat.
4. Zorg voor een bondige, creatieve, maar relevante onderwerpregel
Bondig, zodat de lezer meteen weet waarover het gaat, maar ook zodat je onderwerpregel niet afgebroken wordt in het overzicht van de e-mailtoepassing (vb. “Kom dat zien, kom dat zien Profiteer nu elke dag va…” — van wat?). Probeer de lengte te beperken tot maximaal 50 karakters.
5. Vraag mensen waarom ze zich uitschrijven
Dat lezers zich uitschrijven is niet te vermijden. Maar het kan je helpen je nieuwsbrieven te verbeteren, als je weet waarom men uitschrijft. Zorg daarom voor een “dubbele opt-out”, waarbij je eerst nog vraagt waaròm men zich uitschrijft (korte multiple-choice). Zo kom je bijvoorbeeld te weten of je teveel nieuwsbrieven verstuurt, of dat de kwaliteit van je artikels niet goed genoeg is, of andere zaken.