WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

BARNS 10 jaar

WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

Een goede website: een must voor kleine ondernemingen

Een goede website voor mij? Waarom?

Het hebben van een eigen website is een essentieel onderdeel van zakendoen geworden – zeker voor kleine ondernemingen! Tegenwoordig is het hebben van een informatieve goede website voor kleine ondernemingen minstens even belangrijk als het hebben van een telefoonnummer, een e-mail adres, of een bankrekeningnummer.  Ik som nog enkele redenen op:

1. Een goede website zet je bedrijf op de kaart, en niet enkel lokaal

Kleine ondernemingen rekenen veelal op passanten, mondelinge reclame en nu en dan een flyer. Maar door gebruik te maken van een goede website zullen ook mensen van buiten de onmiddellijke omgeving jouw bedrijf leren kennen en makkelijk terugvinden.

2. Een goede website is een doeltreffend en goedkoop marketing instrument

De kosten voor opzet en onderhoud van een website liggen veel lager dan adverteren in kranten, magazines, tv- of radiospots. Ik som even de componenten op:

  • Terugkerende kosten:
    • Jaarlijks: reservatie van je domeinnaam (“www.jouwbedrijf.be”)
    • Jaarlijks: huur van je website-ruimte (= de server waarop je site publiek beschikbaar gezet wordt)
    • Jaarlijks: (optioneel maar aan te raden) een BARNS WordPress onderhoudsabonnement
  • Eenmalige kost: Opzet van je website.
3. Een goede website is een dienst die je klanten altijd weten te appreciëren

Je (mogelijk nieuwe) klanten kunnen je website bezoeken wanneer ze willen, ze worden ook niet onder druk gezet om te kopen, en ze hoeven zich niet te verplaatsen om je aanbod te bekijken.

4. Je kan heel goedkoop klantensupport bieden

Klanten hebben meestal dezelfde vragen over je producten. In plaats van telkens opnieuw je verhaal te doen, kan je een FAQ-pagina (webpagina met veelgestelde vragen) voorzien. Zo is de klant meteen geholpen, en spaar jij veel tijd en geld.

5. Je kan snel en goedkoop je marketingmateriaal en basisinformatie van je onderneming aanbieden en aanpassen

Klassieke catalogi, brochures en advertenties kosten veel. Zeker als je alweer je aanbod of prijzen moet aanpassen en de handel opnieuw moet laten drukken. Een goede website heeft een CMS (Content Management System), waardoor je zelf je inhoud kunt aanpassen. Geen tussenkomst van derden.

6. Meten is weten!

Anders dan bij drukwerk (brochures, flyers) of radiospots, kan je door gebruik te maken van analysetools zoals Google Analytics perfect zien hoeveel bezoekers er zijn langsgeweest, hoeveel tijd ze hebben gespendeerd op uw website en welke pagina’s ze bekeken hebben. Met deze informatie kan je dan weer aan de slag om eventueel bij te sturen.

7. Een webadres is makkelijker te onthouden dan een telefoonnummer

Op voorwaarde dat je een passende domeinnaam reserveert, zal men het adres (= de “URL”) van je website sneller herkennen en makkelijker onthouden dan het telefoonnummer van je bedrijf.

8. Geïnteresseerden kunnen je bedrijf makkelijk online vinden

Vroeger moesten mensen die op zoek waren naar  producten of diensten die jij aanbiedt, gebruik maken van de Gouden Gids om je te vinden. Eerlijk, doe jij dat nog? Tegenwoordig tik je gewoon enkele trefwoorden in op Google en de kous is af. Daarom is een goede website echt belangrijk: wie zijn online aanwezigheid niet verzorgt, verliest klanten.

9. Een goede website is een uitstalraam dat dag en nacht beschikbaar is

Je site maakt reclame voor jou terwijl jij andere dingen doet. De kosten/baten verhouding is duidelijk positief: met een kleine inspanning haal je bijzonder veel rendement uit een goede website.

10. Wie tegenwoordig geen (klassevolle) website heeft, komt minder geloofwaardig over

Vermoedelijk doe jij dit ook: wanneer je meer informatie wenst over een bedrijf waarmee je zaken wilt doen, ga je al gauw eens op internet kijken. Vind je daar niks (of een onverzorgde site), ga je wellicht zoeken naar alternatieven. Er wordt steeds meer verwacht dat je onderneming op het net aanwezig is met een degelijke, informatieve website.

Straal imago uit!Ik kan het niet genoeg onderstrepen: zorg als kleine onderneming voor een eigen, sterke identiteit. Toon kwaliteit, geef aandacht aan de visuele aspecten van jouw bedrijf. Op die manier ontstaat er vertrouwen en interesse bij je mogelijke nieuwe klanten. Start vandaag nog!

Gebaseerd op een artikel gelezen op webbits.be