Voor een kleine onderneming is een kwalitatieve lijst van echt geïnteresseerde nieuwsbrief abonnees goud waard. Het is daarom fantastisch als je die lijst voor je komende E-mailcampagnes nog kunt doen groeien. Staar je echter niét blind op de grootte van je lijst! Laat je nooit vangen om nieuwsbrief-adressen aan te kopen ; Probeer in de plaats geldige adressen binnen te halen van mensen waarvan je weet dat ze effectief je nieuwsbrief wìllen ontvangen en er nut bij hebben. Zorg dus voor een organische groei van je nieuwsbrief abonnees.
Tien mogelijkheden om meer nieuwsbrief abonnees te krijgen:
1. De opt-in box
Zorg ervoor dat geïnteresseerden zich kunnen inschrijven via een kort formulier. E-mail adres volstaat, eventueel met naam erbij. Ik denk daarbij aan volgende plaatsen:
- Gebruik een “Teaser kadertje” waarin je enkele kenmerken van je bedrijf zet, met eronder een invulformulier en “Hou me op de hoogte!”;
- Top van de zijbalk van je website;
- Na een blogpost;
- In de footer van je website;
- Op je “Over ons” pagina;
- Op de top-navigatiebalk van je site;
Link je formulier meteen aan een nieuwsbrieflijst in je E-mail marketing tool zoals MailChimp.
2. Bied een geschenk aan
Zit je in de dienstensector, bied een gratis maar waardevol rapport aan, Verkoop je producten, stel een welkom-korting voor bij het inschrijven (voorbeeld daarvan: Coolblue biedt een bon van €5 aan bij inschrijving)
3. Laat de mensen weten wat ze missen
Moedig je volgers op sociale media zoals Twitter of Facebook aan om nieuwsbrief abonnees te worden. Deel je bericht over je welkomstgeschenk of deel je actuele nieuwsbrieven om te tonen wat ze missen als ze niet inschrijven.
4. Gebruik een pop-up
Beetje controversieel, maar bewijst z’n nut bij het werven van meer nieuwsbrief abonnees. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan – schrikt ook mensen af, maar de studies wijzen uit dat het resultaat heeft.
5. Inschrijven via een reactie (een commentaar)
Bij conversies gaat het ‘m vooral om het aantal stappen van bezoeker tot het uitvoeren van de gewenste actie zo klein mogelijk te houden. Eén zo’n kans is je bezoeker de mogelijkheid te bieden om zich te abonneren op je nieuwsbrief, wanneer hij zijn e-mail invult bij het geven van een reactie op bijvoorbeeld je blog.
6. Abonneren via het betalingsproces
Heb je een webwinkel? Voeg een checkbox met “Abonneer je op onze superhandige nieuwsbrief boordevol tips” toe aan je betalingsproces (Vink de checkbox wel standaard UIT – kwestie van het opt-in proces te respecteren).
7. Gebruik de Hello Bar
Dat is zo’n smal balkje dat bovenaan je website verschijnt, waarin je een teaser berichtje kunt schrijven, met een uitnodiging om interessante nieuwsbrieven te ontvangen.
8. Heb je een fysieke winkel?
Leg een nieuwsbrief inschrijf-formulier op je toonbank en laat je verkopers dit voorstellen aan de kassa. Opgelet: bij deze adressen zal je via dubbele opt-in nog eens moeten bevestiging vragen via een latere e-mail.
Geen fysieke winkel, maar regelmatig deelnemer op conferenties, evenementen of sponsor? Ook daar kan je nieuwe nieuwsbrief abonnees verzamelen met een papieren inschrijf-formulier!
9. Lanceer een wedstrijd
Heel interessant om publiek aan te trekken, MAAR: maak er een relevante wedstrijd van! Laat de mensen geen flatscreen winnen als je ideale klant een fietsliefhebber is. Stel dat je een fietsenwinkel hebt: bied eerder een fiets repair kit aan als prijs – zo trek je écht geïnteresseerde mensen aan. Laat de deelnemers weten dat ze ook automatisch ingeschreven worden op je nieuwsbrief – opgelet: ook hier dubbele opt-in toepassen.
10. Pas kruisbestuiving toe
Maak je wedstrijd interessanter door gebundelde prijzen aan te bieden, samen met dienstverleners/handelaars die hetzelfde doelpubliek hebben, maar geen concurrenten van jou zijn.