WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

BARNS 10 jaar

WEBSITES
EN E-SHOPS
MET IDENTITEIT

Internet: ideale partner voor kleine zelfstandigen

Waarom internet gebruiken?

Vele kleine ondernemers zien het internet als hun grootste concurrent en dé oorzaak van een terugval in hun omzet. Toegegeven – de digitale snelweg heeft heel wat vertrouwde manieren van zakendoen op hun kop gezet. Kleinhandelaars kunnen echter, mits goede voorbereiding, het internet en andere digitale technologieën perfect inzetten als hefboom om hun business extra te laten groeien. Deze tien tips zetten je alvast op de goede weg!

1. Waar sta je nu? Waar wil je naartoe? Plannen!

Vòòr je iets onderneemt: kijk eerst wat de huidige situatie van je zaak is, zet je prioriteiten op een rij, en som op wat je volgende stappen zullen zijn. Dit is bijzonder waardevol, want voor je het weet verlies je de weg in het kluwen van apps, tools en technieken die overal beschikbaar zijn, en hou je je bezig met de verkeerde dingen. Je tijd is kostbaar en beperkt, dus zorg dat je meteen je focus legt op de tools die voor joùw business het meeste potentieel hebben:

  • Website?
  • Facebook?
  • Twitter?
  • YouTube filmpjes?
  • E-mail campagnes?
  • Pinterest?
  • E-commerce site voorzien?

Na deze ‘bezinnings-sessie’ zal je beter weten welke van de volgende tips je het eerst wilt aanpakken.

2. Breng je zaak tot leven: maak een virtuele tour

Consumenten gaan steeds meer eerst eens online gaan kijken voor ze beslissen waar ze hun aankoop gaan doen. Overduidelijk dat deze trend zich zal doorzetten: steeds meer mensen hebben een smartphone met internetmogelijkheden. Zorg ervoor dat men jouw zaak makkelijk online vindt:

  • Registreer je handelszaak op Google Places for Business: ’t Is GRATIS (hoewel je kunt betalen om lokaal hoger te scoren).
  • Laat een interactieve toer maken van je winkelruimte, kapperszaak of restaurant en plaats die op je website. Zo kunnen toekomstige klanten online al de sfeer van jouw zaak proeven! Kost rond de 300 euro (afhankelijk van de oppervlakte). Eenmalig, geen abonnementskosten! Bekijk even dit voorbeeld.
3. Registreer je op sociale media en zet ze op je smartphone

Wellicht heb je al een Facebook- , Twitter- , en Google+ account voor je zaak? Zoniet, doen! Daarnaast installeer je die diensten ook best op je smartphone. Consumenten maken immers steeds meer gebruik van deze diensten als klantenservice. Met deze apps op je smartphone kan je meteen inspelen op klachten of complimenten, wat zeker geapprecieerd wordt!

4. Gebruik klantenreacties in je winkel

Studies tonen aan dat reacties (getuigenissen) van bestaande klanten veel invloed hebben bij potentiële kopers. Makkelijk online beschikbaar, maar niet in je winkel. De oplossing? Druk enkele quotes en getuigenissen af en leg ze naast je meest voordelige producten, om de verkoop te stimuleren.

5. Bied wi-fi aan in je zaak

Dit lijkt misschien niet intuïtief, maar wi-fi aanbieden in je handelszaak verhoogt de klantentevredenheid en geeft toegang tot de informatie die je klanten zoeken om een aankoop te doen. Het voorkomt hen om je winkel te verlaten en online te kopen van thuis uit. Bied je je wi-fi liever niet gratis aan? Laat weten dat klanten het paswoord kunnen vragen. Dit zorgt meteen voor een mogelijkheid om een conversatie te starten.

Indien je gratis wi-fi aanbiedt, volg dan zeker ook de volgende stappen!

6. Vernieuw regelmatig je online informatie

Eenmaal opgestart en online geplaatst, verwaarlozen vele ondernemers hun website en sociale media kanalen. Dit straalt af op uw imago! Hou relevante info steeds up-to-date: check je adresgegevens, productaanbod, openingsuren en wegbeschrijving naar je winkel. Nu en dan een restyling van de site kan ook geen kwaad.

7. Voorzie online ‘actie-oproepen’ in je zaak

Heb je boeiende, kwalitatieve informatie op je website of sociale kanalen? Wil je meer mensen online aantrekken en ‘online-only’ promoties aanbieden? Adverteer dit! Aanmoedigen om sociaal te linken is heel nuttig, omdat je op die manier marketing kunt voeren zelfs nadat de klant je winkel verlaten heeft.

8. Hou het bezoek aan je website in de gaten

Zorg er altijd voor dat er een analyse-tool aan je website gekoppeld is, zodat je een goed beeld hebt van wie je site bezoekt, vanwaar je bezoekers komen, welke pagina’s ze bezoeken enz. Ikzelf gebruik het gratis Google Analytics: makkelijk in gebruik, en het geeft je inzicht waar je website verkeer vandaan komt.

9. Begin online te verkopen

E-commerce zit duidelijk in de lift bij de kleinhandel – een super opportuniteit die je niet mag missen! Zeker nu het makkelijker dan ooit is om een webshop te starten. Geen technische kennis vereist, en betaalbaarder dan je denkt.

10. Bouw een gemeenschap op die voor jou gaat verkopen

Zorg voor een online omgeving waar je klanten nuttige tips en beloningen kunnen vinden (bvb een Facebook pagina vol tips, kortingen, instructiefilmpjes enz.) – de kans is groot dat de bezoekers zelf de inhoud beginnen verspreiden, en zo je marketing in jouw plaats beginnen doen. Vraagt wel wat inspanning van jou om de inhoud regelmatig actueel te houden.