De dag van vandaag zijn er zoveel soorten “Social Media” applicaties (waarbij steeds het doel is: een groot bereik halen met een grote groep volgers). Je vraagt je dan wellicht ook af welke soorten social media je wilt gebruiken. Door de meest bekende tools te gebruiken heb je al gemakkelijk een flink aantal sterke promotiekanalen. Er zijn ook genoeg minder bekende Social sites maar naast de weinig gebruikers hebben deze vaak ook weinig toegevoegde waarde voor je vindbaarheid in zoekmachines.

Bezit je bijvoorbeeld een kledingzaak of ben je stylist dan kan je veel afbeeldingen plaatsen met de nieuwste mode en trends op Instagram of Pintrest. Heb je een korte boodschap of stel je je klanten graag op de hoogte van de nieuwste collectie? Gebruik dan Twitter. Op Facebook kan je je klanten laten kiezen uit twee nieuwe producten en vragen welke zij zouden aanschaffen, of laat ze meedoen aan een actie. Ben je regelmatig opzoek naar nieuw personeel? Maak dan een profiel aan op LinkedIn. Verder blijft het ook steeds de moeite filmpjes te posten op Youtube.

Zo zie je dat alle “social media”kanalen een eigen insteek en doelgroep hebben. Daarom een eenvoudige opsomming van de vijf grootste socialmediaplatforms in Vlaanderen, met een woordje uitleg over hun gebruik:

Facebook

Praktisch íedereen zit tegenwoordig op Facebook (anders mis je de helft van de verjaardagen in je netwerk:). En dat is interessant voor jou als bedrijf. Want ondertussen zit dus bijna elke doelgroep op dit netwerk. Facebook heeft een lage instapdrempel; wie dus wil beginnen met social media, kan hier eigenlijk altijd veilig starten.
Wat gebruik betreft: plaats twee tot drie berichten per week. Communiceer op een persoonlijk niveau met je doelgroep (niet alleen ‘zenden’ en alleen aan marketing doen dus, maar actief de dialoog aangaan). Perfect voor het vergroten van naamsbekendheid en het creëren van een band met jouw fans!

Twitter

Op Twitter zitten íets meer mannen dan vrouwen, en voornamelijk veel mensen tussen de 18 en 30. De bevolkingslaag tussen de 30 en de 55 is ook nog goed vertegenwoordigd. Relatief veel hoogopgeleiden. Deelt je bedrijf veel nieuws, of veel inhoudelijk interessante updates? Journalistiek, communicatie, marketing… Door de korte vorm en hoge frequentie van tweets leent het platform zich perfect voor het delen van informatie.
Wat gebruik betreft: stuur twee tot vijf keer per dag een tweet met relevantie informatie voor je doelgroep. Een nieuwsbericht over je nieuw artikel. De link naar je nieuwe blog. Berichtjes die inhaken op actualiteiten. Niet meer dan 2 hashtags (#) per bericht.

LinkedIn

Minder jongeren: vooral veel werkenden en werkzoekenden tussen de 30 en 65 jaar. LinkedIn is een platform vol werkgevers en werknemers: een volwassen netwerk, met enkel berichten en blogs die relevant zijn voor bepaalde sectoren van de arbeidsmarkt. Heb je een B2B-onderneming? Dan wil je hier aanwezig zijn!
Wat gebruik betreft: publiceer  drie tot vijf posts per week. Daarin kun je laten zien wat je onderneming professioneel kan. Ga netwerken opbouwen met de juiste professionals en zo leads genereren. En volg ook LinkedIn-groepen die qua onderwerpen aansluiten bij je onderneming; zo zie je meteen wat de concurrent doet of weet, en kun je daarop inspelen.

Instagram

Bijna de helft van alle studenten en scholieren gebruikt Instagram. De meerderheid van de gebruikers zit sowieso onder de 35 jaar. Mode, sport, eten, natuur… Instagram is een platform voor foto’s. Als je een goede fotograaf in dienst hebt en je op een jongere doelgroep mikt, valt er op dit platform veel winst te behalen:)
Wat gebruik betreft: plaats zo’n zeven berichten per week, en niet meer dan twee keer per dag. Mooie, bijzondere, grappige foto’s met de juiste slimme hashtags (een leuke voor inwoners van Kortrijk is #igkortrijk :). Haak in op actuele evenementen en trends, vraag actief de doelgroep om reacties. Maak ze nieuwsgierig. Ga je bijvoorbeeld een nieuwe kledinglijn lanceren, dan plaats je eerst een foto van een printje. Zo kunnen fans gaan raden en foto’s van hun eigen favoriete kleding delen. Eventueel in wedstrijdvorm. Ga voor het groepsgevoel, niet eenrichtingsverkeer.

Pinterest

Pinterest is by far een vrouwenplatform: ruim 80% van de gebruikers in Vlaanderen. Verder is het ook een vrij ‘jong’ platform. Pinterest is prima voor visuele content, maar in tegenstelling tot Instagram kun je hier veel meer kwijt dan foto’s. Pinterest is een soort catalogus vol inspirerende afbeeldingen, artikelen en links over een bepaald onderwerp: muffins, bruidsjurken, behang, tuinmeubelen, etc. Verkoop je meerdere soorten producten, dan kun je meerdere ‘boards’ ontwikkelen waarop je afbeeldingen prikt, om zo verschillende doelgroepen te bedienen. Over het algemeen past Pinterest niet goed bij B2B of de verkoop van services/diensten, maar wel bij (visueel aantrekkelijke) productverkoop, mode en bijvoorbeeld horeca.
Wat gebruik betreft: voor een succesvolle start op Pinterest moet je dagelijks actief zijn op je account en best meerdere keren per dag relevante content ‘pinnen’. En dan niet alleen van je eigen bedrijf, maar ook van anderen op dat gebied. Zo maak je persoonlijke inspiratieboards en vorm je als het ware de visuele stem van je bedrijf.