Een van de vragen die ik hoor van vele kleine ondernemers in de regio Kortrijk die ik ontmoet, is “Maar wat ìs Twitter eigenlijk? Waarvoor dient dat?” — Ik zie het als een manier om “kleine advertenties” op internet te plaatsen (net zoals je publiciteit hebt op TV, maar dan zonder de hoge kosten), gericht naar een specifieke doelgroep.

Eigenlijk zijn “tweets” een soort SMS’jes (beperkt in lengte – tot nu toe nog 140 karakters – maar zal binnenkort wellicht iets meer worden) die je via Twitter stuurt naar al je “volgers”, en die je bovendien kunt richten op specifieke ontvangers, door gebruik van “hashtags” (#) die je plaatst vòòr geselecteerde trefwoorden. Lezers kunnen reageren via dezelfde weg door middel van directe berichten (DM @jouwtwitternaam) naar jou, of algemeen antwoorden door een “mention” (= jouw twitternaam voorafgegaan door een @). Zo’n reacties kunnen leiden naar concrete business opportuniteiten!

Hier zijn enkele praktische tips die je op weg kunnen zetten om Twitter als nieuw marketing/communicatiekanaal in te zetten:

  1. Installeer (bijna) gratis Twitter marketing tools om je efficiëntie te verhogen. Een greep uit het grote aanbod:
    1. HootSuite: Beheer van je Social Media accounts.
    2. ManageFlitter: Werk sneller en slimmer met je Twitter account.
    3. Socialoomph: Een krachtige social media productiviteits-tool.
    4. TweetDeck: Beheer meerdere Twitter accounts op 1 dashboard.
    5. Mention: Verwittigt jou wanneer je ter sprake komt ergens op internet.
    6. CommunIT: Een Twitter Community Management Dashboard.
    7. Twitter Analytics: Meet en verbeter je impact op Twitter.
  2. Bied iets van waarde aan. Zorg voor een win-win situatie. Dit betekent iets geven vòòr je eventueel iets terugkrijgt in ruil (dat kan gratis raad zijn, speciale promotie, verwijzen naar nuttige info, of zelfs gewoon een vriendelijke conversatie). Toon dat je een echte persoon bent, eerlijk en betrouwbaar.
  3. Maak een aparte account voor je handelszaak. Gebruik je al Twitter voor persoonlijke tweets met je vrienden? Dan creëer je best een afzonderlijke zakelijke account, met een naam, profielfoto en sfeer in de huisstijl van jouw bedrijf.
  4. Ga op zoek naar tweets van potentiële klanten. Gebruik Twitter Search of andere gratis tools op het net om  te graven naar tweets van mensen die jouw producten of diensten wensen. Dit doe je door filters op te zetten (specifieke hashtags, Twitterlijsten,…), en nauwgezet (en steeds vriendelijk) elke lead op te volgen.
  5. Word een authoriteit binnen jouw domein. Een van de moeilijkheden voor online-kopers, is het kaf van het koren kunnen scheiden. Gebruik Twitter om jouw handelszaak, kennis, degelijkheid, en leiderschap te etaleren.
  6. Begeef je onder de experten. Zoek ze op, bied interessante links aan, reageer op tweets en tweet zelf uitspraken die conversatie op gang brengen. Hou er rekening mee dat Twitter geen E-mail is, waar mensen hun berichten bewaren en netjes beantwoorden. Het blijft een constante stroom van korte berichten.
  7. Volg mogelijke klanten met je Twitter account. Zo weten ze dat je bestaat! Ze zullen zien dat je ze volgt, jouw profiel bekijken, en indien ze je als een toegevoegde waarde beschouwen, zullen ze je terug volgen. Dit heet “Pull” Marketing.
  8. Verhoog het aantal en de kwaliteit van je volgers. Blijf voortdurend werken aan je volgers: zoek nieuwe mensen op en verbeter je aanbiedingen. Meer volgers betekent meer geloofwaardigheid, wat op zich opnieuw meer volgers aantrekt. Wees echter niet bang om mensen te “ontvolgen” die niet in je kraam passen.
  9. Re-tweet voor extra impact. Retweeten is het plaatsen van “RT @(accountnaam)” vòòr de originele tweet. Daardoor stuur je die tweet door naar jouw eigen volgers. Indien wijs toegepast, verhoogt het jouw belang bij je eigen volgers. Bovendien vergroot je zo het publiek en de geloofwaardigheid van de originele zender.
  10. Link al je webprofielen aan elkaar. Zo zorg je ervoor dat men je vanuit alle hoeken van het Internet vindt. Plaats vanuit je website een link naar je blog, Twitter profiel, LinkedIn profiel, Facebook… en omgekeerd. Op die manier verhoogt ook jouw rangorde in de Google Zoekmachine.

Besluit

Twitter is niks meer dan een constante stroom van recente publieke communicatie en het leuke is: je kan de stroom aan of uit zetten naar believen, en deze beschikbare informatie raadplegen tegen een bijzonder lage kost. Ook multinationals (zoals HP of Dell) gebruiken dit medium om klanten te vinden en beweren er miljoenen dollars uit te halen.

Het is ongetwijfeld een heel waardevol marketingmiddel voor elke beginnende kleine ondernemer!