Hieronder vind je tien prima (én simpele) tips om als kleine ondernemer met succes te beginnen netwerken.

Om succesvol een kleine onderneming op te starten, is netwerken noodzakelijk! Gewoon aan andere mensen vertellen wat je doet opent al vele deuren, maar er zijn nog vele andere mogelijkheden om op een informele manier een degelijke onderlinge zakenrelatie uit te bouwen.

Vòòr je mensen ontmoet…

1. Probeer mensen te ontmoeten in een informele omgeving

Zoek steeds naar mogelijkheden om nieuw volk te ontmoeten: ga naar lokale Happy Hours (in Kortrijk heb je bijvoorbeeld Buda Libre: een plek voor iedereen die in de regio op een creatieve en ondernemende manier aan de slag is), doe mee aan lokale sportevenementen, ga luisteren naar een lokaal seminarie…

2. Zorg dat je visitekaartjes op zak hebt

Je weet nooit wanneer je tegen iemand opbotst die heel voordelig kan zijn voor jouw business. Wees voorbereid. Hou altijd je visitekaartjes bij de hand – zorg ervoor dat er ook social media coördinaten op staan zodat men je kan vinden (of volgen) buiten e-mail om.

3. “Dress to impress”

Zorg dat je in publieke situaties altijd presentabel gekleed bent. Daardoor straal je kwaliteit en betrouwbaarheid uit! Zelf zal je je ook zelfzekerder voelen, wat je op zijn beurt motiveert om vlotter anderen op te zoeken.

Tijdens een gesprek…

4. Oogcontact!

Dit toont aan dat je echt geconcentreerd bent op je gesprek. De aangesproken persoon ziet dat je echt luistert en zal zich belangrijk voelen. Gebruik de naam van je gesprekspartner in het begin en op het eind van het gesprek. Daardoor voelt de persoon zich niet alleen erkend, het helpt je ook zijn naam te onthouden 🙂

5. Vraag “Hoe kan ik zorgen voor toegevoegde waarde”?

Bedank je gesprekspartner niet alleen voor zijn/haar tijd en inzichten, stel ook steeds de vraag hoe jij hem/haar van dienst kunt zijn. Zorg dan ook wel effectief voor opvolging.

6. Stuur aan op een “Call-to-action” (opdracht)

Hou het niet bij een koetjes-en-kalfjes gesprek. Zorg dat er een actie volgt uit het (aangename) gesprek. Bereid je ook voor op een follow-up.

7. Voor je het gesprek met je nieuwe connectie beëindigt, laat hem/haar weten hoe je zal opvolgen.

Het volstaat om bijvoorbeeld te laten weten dat je “een email zal sturen voor een volgend gesprek bij een kopje koffie”. Zo zal je nieuwe contact weten dat je effectief van plan bent om contact te houden. (Zorg er uiteraard voor dat je deze belofte dan niet vergeet!)

Nadat je iemand gesproken hebt…

8. Volg meteen op

Na je gesprek zit de ontmoeting nog fris in het geheugen van de andere persoon …Zorg dat men je niet vergeet! Wacht geen dagen – stuur je nieuwe contact meteen een email of een tweet, of bel ‘m even om hem/haar te bedanken voor het gesprek.

9. Connecteer je nieuwe contact met anderen die je al kent

Verkoop niet alleen jezelf – verbind ook mensen met elkaar. Heb je net iemand ontmoet met social media skills, en je hebt een vriend die op zoek is naar een marketing consultant, stel die twee dan aan elkaar voor. Streef ernaar om win-win situaties te creëren binnen jouw netwerk. Je connecties zullen dit bijzonder appreciëren, en jou als wederdienst in contact brengen met hùn waardevolle contacten!

10. Hou contact (zet het in je kalender!)

Nadat je een interessante nieuwe persoon hebt leren kennen, noteer opvolgingsmomenten in je kalender. Dit zorgt ervoor dat je je nieuwe connecties blijft onderhouden.